آرشیو فروردین ماه 1400

فروش بدون ‌واسطه، تجهيزات حضور و غياب، كنترل تردد و بازرسي

راهنماي جامع براي شناخت ريدر روميزي Mifare

۶ بازديد

 مايفر Mifare، يك نام تجاري مربوط به كمپاني NXP است كه شامل مجموعه تراشه‌ها و مدارهاي مجتمع الكترونيكي استفاده شده در كارت‌‌هاي بدون تماس و كارت‌هاي هوشمند مي‌باشد. به دستگاهي كه اطلاعات كارت‌هاي مايفر را مي‌خواند، ريدر روميزي mifare گفته مي‌شود، عمده‌ترين نوع ريدر مايفر، مدل روميزي آن است كه به دسكتاپ ريدر نيز معروف است.

انواع مدل ريدر مايفر

ريدر‌ روميزي Mifare شامل دو نوع روميزي (دسكتاپ) و ديواري هستند. در هر دو مدل، خروجي‌هاي USB، سريال يا Wiegand (ويگند) براي كاربردهاي مختلف تجاري از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و... تعبيه شده است. برنامه‌نويسان به‌وسيله استخراج اطلاعات رمز‌گزاري شده اين ريدر‌ها، پلن هدف را در سيستم‌هاي كنترل تردد يا تجهيزات كنترل تردد خودرو، برنامه‌ريزي مي‌كنند.

ريدر مايفر آنلاين و آفلاين چيست؟

ريدر مايفر داراي دو مدل از نظر داده مي‌باشد كه شامل ريدر آنلاين و ريدر آفلاين مي‌باشد كه در ادامه هر يك از آن‌ها را توضيح مي‌دهيم:

در ريدر آنلاين اطلاعات توسط سرور (كامپيوتر اصلي كه اطلاعات داخل آن به اشتراك گذاشته مي‌شود) به اشتراك گذاشته مي‌شود و به‌صورت آنلاين اطلاعات كارت و سرور توسط ريدر تطبيق داده مي‌شود.

در ريدر آفلاين اطلاعات توسط حافظه جانبي به ريدر داده مي‌شود. اين حافظه جانبي مي‌تواند حافظه فلش يا مموري كارت باشد. به همين ترتيب، ريدر اطلاعات اوليه را از حافظه جانبي دريافت و با اطلاعات كارت‌ها مطابقت مي‌دهد.

 تنوع در مدل‌هاي ريدر مايفر

به ‌طور كلي با پيشرفت تكنولوژي كارت‌هاي مايفر و همچنين متناسب با آن‌ها، ريدر‌هاي مايفر نيز به ‌روز رساني شده اند. آخرين تكنولوژي در ريدر مايفر شامل مدل‌هاي DESFIRE و MIFER PLUS است كه نسبت به ريدر‌هاي قبلي داراي امنيت بيشتر، قيمت تمام‌شده مناسب‌تر و همچنين سازگاري بيشتر با انواع سيستم‌ها مي‌باشند. با تكيه بر تحقيقات انجام شده پيرامون اين ريدر‌ها، دريافت شده است كه نصب، به‌روزرساني و استفاده از فناوري ريدر‌هاي MIFARE Plus و DESFIRE مي تواند ميزان جعل كارت (شبيه‌سازي يا كپي كردن اطلاعات) را به نصف كاهش دهد.

آيا مايفر جز دسته تجهيزات RFID محسوب مي‌شود؟

در حقيقت كارت‌هاي مايفر، همان كارت‌هاي RFID هستند با اين تفاوت كه تراشه‌هاي استفاده شده در اين كارت‌ها با نام تجاري مايفر (MIFARE) است كه متعلق به كمپاني NXP مي‌باشد و تفاوت خاصي ميان‌ اصول كاركرد تجهيزات مايفر و RFID وجود ندارد. فركانس كاركرد كارت‌ها و تجهيزات مايفر 13.56 مگاهرتز مي‌باشد.

ريدر مايفر داراي چه تكنولوژي مي‌باشد؟

همان‌طور كه گفته شد، مايفر Mifare يك فناوري است كه براي سيستم كارت بدون تماس متشكل از اجزاي كارت و ريدر استفاده مي شود. محصولات كارتي Mifare شامل كارت هاي Mifare Ultralight ،Mifare Mini  و Mifare 1 ،Mifare 4k ،Mifare Desfire و Mifare plus هستند كه با توجه به مد‌هاي ذكر شده بايد ريدر مخصوص به ‌آن تكنولوژي تهيه شود.

كاربرد‌هاي ريدر روميزي مايفر

امروزه از ريدر‌هاي روميزي مايفر در سيستم‌هاي كنترل دسترسي، امورات بانكي و مالي، سيستم‌هاي حمل و نقلي، فرآيند‌هاي صدور بليط (تيكتينگ)، مديريت فرآيند‌هاي تامين و سيستم‌هاي تداركاتي، احراز هويت اشخاص و همچنين در سيستم‌هاي مبتني بر توليدي (مديريت فرآيند ساخت در كارخانه‌ها) استفاده مي‌شود.

قيمت ريدر مايفر

ريدرهاي روميزي مايفر با توجه به پروتكل‌هاي ارتباطي قابل پشتيباني (يو اس بي و يا RS232 و يا ويگند)، داشتن بازر (وسيله اي كه صداي بوق هشدار مي‌دهد) و داشتن ال اي دي و امكانات ديگر از نظر قيمت متفاوت هستند. با كمي هزينه بيشتر (اختصاص منابع بيشتر در پروژه)، مشتري مي‌تواند يك بستر امن تر را بدست آورد، چرا كه در برخي ريدرها امكان تشخيص كارت‌هاي جعلي و كپي شده وجود ندارد و اين مهم مي‌تواند به مرور زمان منجر به شكست اهداف از پيش تعيين‌شده پروژه شود.

چند نكته كه بايد در انتخاب ريدر روميزي مايفر بدانيد.

  • سازگاري با نوع كارت‌ها: ريدر روميزي mifare بايد با نوع و مدل كارت‌ها سازگاري داشته باشد. همان‌طور كه در بالاتر اشاره شد مايفر داراي مدل‌هاي Mifare Ultralight ، Mifare Mini  وMifare 1 ، Mifare 4k ، Mifare Desfire و Mifare plus است.
  • انتخاب ريدر مايفر متناسب با سيستم كنترل دسترسي مورد نظر
  • نوع اتصالات و خروجي ريدر مايفر
  • آنلاين يا آفلاين بودن ريدر روميزي مايفر
  • مدار تغذيه ريدر مايفر و قابليت سازگاري با سيستم

نحوه نصب ريدر مايفر روميزي

ريدر دسكتاپ مايفر را، مطابق با راهنماي چسبانده شده به بدنه آن سيم‌كشي كنيد. از نصب ريدر مايفر بر روي سطوح فلزي يا نصب در نزديكي ريدر‌هاي ديگر به ‌شدت خودداري نماييد، چرا كه باعث اختلال در فرآيند خوانش اطلاعات كارت‌ها در ريدر مي‌شود. كابل و دسته سيم ريدر را در پشت براكت آن به صورت آزادانه نصب كنيد (دقت داشته باشيد سيم‌ها دچار له شدگي و فشار بيش از اندازه نباشند). در مدل ديواري ريدر مايفر؛ براكت ريدر را به‌وسيله پيچ و رول‌پلاك تعبيه شده در جعبه بر روي ديوار نصب كنيد و از نصب براكت به‌وسيله چسب يا هر روش مشابه ديگر به ‌شدت پرهيز نماييد.

امكانات جانبي در ريدر‌هاي روميزي مايفر

برخي ريدر‌هاي مايفر، داراي صفحه كليد مي‌باشند، اين صفحه كليد جهت ايجاد امنيت بيشتر در نظر گرفته شده است. به اين ترتيب كه، كاربر ابتدا كارت خود را بر روي ريدر قرار مي‌دهد و سپس رمز عبور شخصي خود را وارد مي‌كند. اين فرامين باعث ايجاد امنيت بيشتر در بستر سيستم كنترل دسترسي (اكسس‌كنترل) مي‌شود. اصطلاحا به اين حالت؛ تشخيص دو عاملي گفته مي‌شود.

با پيشرفت دانش و تكنولوژي ريدر‌ها داراي امكانات بيشتري شده‌اند چرا كه امروزه استفاده از فناوري موبايلي در اين ريدر‌ها فراگير شده است. از جديدترين محصول از سري محصولات مبتني بر مايفر، ريدر (كارت‌خوان) چند عاملي مايفر مبتني بر تكنولوژي NFC وارد بازار شده است.

برخي استاندارد‌ها در ريدرهاي مايفر

همان‌طور كه در بالاتر اشاره كرديم، تكنولوژي مايفر به مرور زمان بهتر و جامع‌تر شده است، براي مثال يك نوع ريدر موجود در بازار را مورد بررسي قرار مي‌دهيم تا با استاندارد‌هاي محصول آشنا شويد:

  • قابليت بازنويسي و خوانش اطلاعات (Read & Write)
  • داراي پورت USB ورژن 2
  • داراي قابليت خوانش انواع مايفر : Mifare Classic, UltraLight, Mifare Plus, Mifare Desfire, Mifare N-TAG
  • استاندارد IP66 ضد گرد‌ و‌ غبار و رطوبت

منابع:

https://tigerteco.com/car-gate

https://tigerteco.com/car-gate/pid-mifer

راهنماي جامع براي شناخت ريدر كنترل دسترسي

۱۲ بازديد

ريدر كنترل دسترسي دستگاهي است كه به پنل مركزي سيستم كنترل دسترسي متصل مي‌شود تا از طريق آن كاربر بتواند هويت خود را براي دستيابي به منطقه مورد نظر به سيستم پردازش مركزي (پنل اكسس كنترل) اعلام كند، سپس در صورت تطابق اطلاعات هويتي كاربر تردد وي مجاز تلقي مي‌شود و سيستم اجازه عبور از محدوده مورد نظر را مي‌دهد.

در سيستم‌هاي كنترل دسترسي براي تشخيص هويت افراد مجاز به دسترسي، به ناحيه‌ي مورد نظر، از ريدر استفاده مي‌شود. در حقيقت ريدر (خوانش‌گر يا قرائت‌گر) با توجه به اطلاعات از پيش تعريف شده در آن، هويت افراد را شناسايي و در صورت تطبيق، اجازه ورود يا دسترسي مي‌دهد.

تكنولوژي بكار رفته در ريدر دستگاه كنترل دسترسي

به‌طور كلي ريدر كنترل دسترسي، دستگاهي است كه پيش از ورود به منطقه مورد نظر نصب مي‌شود. ريدر در دو نوع آنلاين و آفلاين در بازار موجود مي‌باشد كه در ادامه به بررسي آن مي پردازيم.

ريدر آفلاين

ريدر آفلاين به‌صورت از پيش تعريف شده كار مي‌كند؛ يعني مشخصات افراد بايد در آن از قبل تعريف شود تا در صورت تطبيق، به مورد نظر مجوز ورود داده شود. در اين نوع ريدر، اغلب اطلاعاتي نظير كارت، اثر‌انگشت، چهره افراد يا رمز شخصي تعريف مي‌شود.

ريدر آنلاين

ريدر آنلاين به‌وسيله پروتكل ارتباطي مثلا پورت شبكه به پانل اصلي متصل مي‌شود و مشخصات افراد را در لحظه از سيستم مركزي در هر لحظه استعلام مي‌كند. در حقيقت اجازه دسترسي از طريق پانل مركزي به افراد داده مي‌شود. معمولا سرعت مديريت در ريدر‌هاي آنلاين به دليل نوع توپو‌لوژي شبكه متفاوت مي‌باشد.

اجزاي تشكيل دهنده ريدر دستگاه كنترل دسترسي

ريدر دستگاه كنترل دسترسي (access control reader) از چند بخش تشكيل شده است كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

برد اصلي ريدر اكسس كنترل

در حقيقت همان بخش حافظه دائم يا موقت سيستم مي‌باشد. هماهنگي ميان ساير بخش‌ها، حفظ و نگهداري اطلاعات اصلي و حافظه تردد از جمله وظايف بخش مركزي ريدر يا برد مادر (Mother Board) مي‌باشد. معمولا برد اصلي ريدر اكسس كنترل شامل يك يا چند ميكروچيپ است كه وظيفه پردازش اطلاعات را دارا مي‌باشند.

قطعه اصلي ريدر اكسس كنترل(خوانش‌گر)

ريدر به‌وسيله اين قطعه، هويت فرد مورد نظر را تشخيص مي‌دهد و كد مورد نظر را به واحد پردازش مركزي ارسال مي‌كند. بسته به نوع ريدر، اين قطعه متفاوت مي‌باشد. آنتن RFID، صفحه كليد، حسگر اثر‌انگشت و حتي حسگر عنبيه چشم از جمله اين قطعات هستند، ساير قطعاتي كه در ريدر استفاده مي‌شود، در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

مدار محافظ ريدر 

در برخي ريدرها براي جلوگيري از آسيب فيزيكي و سو‌‌ استفاده از اتصالات، مداري درون ريدر اكسس كنترل گنجانده مي‌شود تا سارقين نتوانند با دسترسي به سيم بندي به ناحيه مورد نظر وارد شوند. معمولا اين مدار از چندين قطعه رله (قطعه الكترونيكي مخصوص اتصال جريان به‌صورت مكانيكي) و يك ديكودر Decoder (مدار رمز ساز) تشكيل مي‌شود.

بخش ارتباطي ريدر 

بخش ارتباطي ريدر قسمتي از برد اصلي ريدر است كه وظيفه ارتباط با پنل مركزي را بر عهده دارد. اين بخش بيشتر در ريدر‌هاي آنلاين ديده مي‌شود. در اغلب ريدر‌هاي آنلاين و پيشرفته از پورت شبكه RJ45 استفاده شده است اما به ندرت، ريدر‌هايي وجود دارد كه از پورت ارتباطي RS485 نيز در آن‌ها استفاده شده است.

انواع استاندارد در ريدر

با توجه به موقعيت‌هاي آب‌و‌هوايي مختلف تجهيزات الكترونيك نيز با استانداردهاي گوناكوني روانه بازار مي‌شوند. ريدرها نيز داراي استانداردهاي مختلفي هستند كه در ذيل به آن‌ها اشاره مي‌شود:

استاندارد IPX7 

ريدري كه در اماكن مرطوب و پر رطوبت نصب مي‌شود، بايد داراي استاندارد IPX7 باشد؛ همچنين براي اماكني كه گرد و غبار در آن‌جا زياد است، نيز از اين نوع ريدر مي‌توان نصب كرد.

استاندارد IK10

ريدري كه در محيط هاي پر مخاطره نصب مي‌شود بايد به اين استاندارد مجهز باشد. IK10 استاندارد ضد تخريب است بدين معني كه تجهيزاتي كه ممكن است مورد حمله و تخريب قرار بگيرند به اين استاندارد مجهز مي‌شوند.

قيمت ريدر كنترل دسترسي

اصولا قيمت شاخصه اصلي در تهيه و توليد محصولات الكترونيك به‌ويژه ادوات و تجهيزات حفاظت الكترونيك مي‌باشد. هرچقدر بودجه شما براي خريد تجهيزات دستگاه كنترل دسترسي بيشتر باشد مسلما دسترسي شما به اجناس باكيفيت‌تر و همچنين تجهيزات با امكانات بيشتر آسان تر خواهد بود.

در بحث خريد ريدر اكسس كنترل، شما بايد به قابليت هاي ريدر، چند عاملي بودن آن و امكانات جانبي آن توجه ويژه داشته باشيد، براي مثال: ريدر‌هاي كارت يا ريدر‌هاي رمزي (Key Pad) از ارزان ترين ريدر‌هاي بازار مي‌باشند؛ از طرفي ديگر، ريدر‌هاي چندعاملي كه داراي انواع سنسورهاي عنبيه چشم يا تشخيص صورت هستند قيمت بالاتري دارند.

ارائه خدمات پس از فروش همانند ساير عوامل در قيمت ريدر بسيار دخيل است چرا كه شما از لحظه خريد تا لحظه نصب و بهره برداري به اين خدمات نياز خواهيد داشت. شركت تايگر نماينده ZKTeco مفتخر است با سال‌ها تجربه در امر واردات، مونتاژ و خدمات پس از فروش محصولات كنترل دسترسي در خدمت شما عزيزان و مديران محترم ‌باشد. ارائه قيمتي نازل، در عين حال داشتن كيفيتي درخور مصرف كننده ايراني؛ از اصول ابتدايي سياست‌هاي شركت تايگر مي‌باشد.

نحوه نصب ريدر كنترل دسترسي در ادارات و سازمان‌ها

حفظ نظم و بالا‌بردن امنيت در محيط سازمان‌ها و ادارات از اصول اوليه حراست و حفاظت فيزيكي در جامعه‌ي حال حاضر است. يكي از پركاربرد‌ترين ادوات و تجهيزات حفاظت الكترونيكي در سازمان‌ها، سيستم‌هاي كنترل دسترسي يا اكسس كنترل ها مي‌باشند.

نصب سيستم‌هاي كنترل دسترسي بسته به ميزان وسعت و همچنين روش حفاظت و حراستي هر سازمان متفاوت است، براي مثال در سازمان هاي بزرگ و داراي شعبات متعدد، سيستم كنترل تردد بايد داراي يك سرور مجزا مستقر شود و تمامي زير مجموعه‌هاي سازمان به سرور مركزي متصل گردد. در اين توپولوژي (پيكربندي) سرعت شبكه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

با استفاده از اين دستگاه، تمامي ترددها، ورود و خروج‌ها به مناطق تحت حفاظت به‌صورت زنده (Live) توسط پنل مركزي رصد و كنترل مي‌شود؛ شايان ذكر است، مدير سيستم مي‌تواند در كسري از ثانيه منطقه مورد نظر را از دسترس خارج كند يا افراد مورد نظر خود را از دسترسي به محدوده دلخواه منع نمايد.

ريدر دستگاه كنترل دسترسي چگونه كار مي‌كند؟

ريدر دستگاه كنترل دسترسي يا خوانش‌گر قطعه اي الكترونيكي است كه بر روي ديوار يا هر سطح ديگري نصب مي شود تا به‌وسيله حسگر خود هويت فرد مورد نظر را تشخيص دهد. در برخي ريدر‌هاي كنترل دسترسي، اطلاعات هويتي در كسري از ثانيه به سيستم پنل مركزي اكسس كنترل فرستاده مي شود؛ سپس پنل مركزي در صورت مجاز بودن فرد تشخيص داده شده، اجازه ورود به او را مي‌دهد. به اين نكته توجه داشنه باشيد كه تمامي اين فرآيندها با سرعت بسيار بالا و حداكثر در 0.3 ثانيه انجام مي‌گيرد.

در نوع ديگري از ريدر‌ها، تمامي مراحل بالا در يك دستگاه انجام مي‌شود؛ اين نوع ريدر، به‌صورت كامپكت (All In One) مي‌باشد و در ادارات و محيط هاي كوچك مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ اين ريدرها در انواع تك عاملي (كارت يا اثر‌انگشت) و چند عاملي (تشخيص چهره ، اثر‌انگشت، كارت و رمزعبور) موجود مي‌باشند.

منابع:

https://tigerteco.com/access-control-reader

https://tigerteco.com/access-control